SELAMAT DATANG KE BLOG KELATE ORI ... BEREH BLAKO SOKMO!

Search This Blog

Friday 10 December 2010

MAKANAN: JERING REBUS

Jering yang telah direbus.

Jering rebus merupakan salah satu makanan tradisional yang agak popular di kalangan masyarakat Kelantan.Sehingga kini jering rebus masih lagi menjadi santapan dan masih ada kelihatan dijual di pasar-pasar sekitar Kelantan apabila tiba musimnya.Jering rebus biasanya akan dihidangkan bersama kelapa parut yang diadun dengan sedikit garam dan gula.Bagi mereka yang mengemari makanan ini,sudah pasti akan mendapatkannya apabila musim jering tiba.Bagi mereka yang tak biasa,sebagai saranan,rasalah..pasti anda akan menyukainya.

Jering rebus yang dihidangkan bersama kelapa parut.

Jering rebus ni ialah hasil dari jering tua yang direbus selama berjam-jam lamanya. Jering itu direbus dalam air yang dicampur dengan berbagai daun-daun termasuk kulit pokok jering itu sendiri. Ini adalah untuk membuang getah atau 'bisa' jering ini agar apabila kita memakanny kita tidak mengalami masalah kencing tidak lawas (Kkapit Jering). Menurut kata orang yang tahu kalau tak kena cara merebus jering ni, orang yang memakannya boleh terkena masalah ini. Kapit jering ni ialah rasa sakit ketika nak membuang air kecil dan air kecil tidak boleh keluar, macam tersekat, ada juga orang kata kena "dedas". Salah satu cara untuk menghilangkan "kapit jering ini adalah dengan cara merebus secebis kulit batang pokok kelapa atau kulit batang pokok jering,kemudian airnya diminum..
Jering yang dah direbus ni bukan saja boleh dimakan dengan kelapa parut tetapi boleh juga dibuat kuih. Antaranya kuih putri mandi.

5 comments:

Azlira Ramli said...

mmmm...tengOk mace sedak jah...
ambO tOk besO make ggOni nih..
kelik kg kenO g cari...
rugi jd Ore kelate tapi tOk rasO ggOni...

Anonymous said...

sedap keh ?

Anonymous said...

sedap keh ?

wei ngak pena rase ini mkanan
enak engak?

abu jali said...

Aku mmg xsuka makan jering petai kerdas..tp blk kelantan jering rebus ni mmg favorite aku..sbb xbau dan sedap..mmg terer org yg buat ni

abu jali said...

Aku mmg xsuka makan jering petai kerdas..tp blk kelantan jering rebus ni mmg favorite aku..sbb xbau dan sedap..mmg terer org yg buat ni