SELAMAT DATANG KE BLOG KELATE ORI ... BEREH BLAKO SOKMO!

Search This Blog

Saturday 11 December 2010

INFO: GUNUNG RENG, JELI, KELANTAN

Gunung Reng

Mengikut sejarah Gunung Reng terjadi ekoran masyarakat kampung meraikan temasya besar-besaran selama 7 hari 7 malam. Pada kemuncak temasya tersebut penduduk meraikan dengan melagakan kucing dan anjing di atas bumbung rumah pada waktu zohor. Pada masa yang sama cuaca tiba-tiba bertukar menjadi gelap besertakan ribut dan hujan lebat.
Difahamkan, pada masa itu ada seorang nenek dan cucunya pulang untuk mengankat padi yang dijemur. Apabila kembali ke temasya tersebut beliau terkejut apabila melihat batu besar (gunung) telah menghempap tempat temasya tersebut.
Gunung ini juga menjadi tempat tinggal Puteri Saadong. Walaubagaimanapun puteri tersebut tidak tinggal lama di situ kerana tidak sukakan tabiat masyarakat kampung yang tidak pulangkan kembali peralatannya yang dipinjam.

Gua Gunung Reng
Ekoran dari kekecewaan itu, puteri membawa diri ke Gua Ayam, Gua Musang. Untuk menguatkan lagi kenyataan di atas, gunung tersebut dikatakan berasal dari Ulu Sungai Reng, yang terletak diantara sempadan Kelantan dan Perak. Tapak asal gunung tersebut kini berbentuk kolam. Dari nama Sungai Reng itulah nama Gunung Reng tercipta. Pada dahulunya kampung tersebut dikenali sebagai Kampung Tala.
Walaubagaimanapun keaslian kenyataan tersebut belum terungkai sepenuhnya. Gunung Reng menanti pengkaji yang dapat mengesahkan sebuah lagenda. Gua-gua  serta kesan peninggalan mungkin dapat menjadi bahan bukti bagi menguatkan lagi fakta kejadian gunung ini
Gunung Reng menjadi ikon kepada Jajahan Jeli. Gunung yang mempunyai lagenda serta keunikannya tersendiri ini tesergam indah di bahu jalan seolah-olah menjadi penyambut  tetamu untuk  Negeri Kelantan dan Daerah Jeli bagi mereka yang menggunakan Lebuh Raya Timur Barat.

Permandangan di kaki Gunung Reng

Gunung yang dikaitkan dengan Puteri Saadong ini terletak di Kampung Gunong berhampiran Kampung Batu Melintang lebih kurang 15 kilometer dari Pekan Jeli. Keaslian dan keunikan ciptaan Allah ini menanti kunjungan tetamu yang ingin menikmati suasana serta mengkalji kesan peninggalan serta artifak yang terdapat di dalam gua tersebut.
Keindahan gunung ini bertambah menarik dengan inisiatif Majlis Daerah Jeli membina kemudahan asas seperti taman permainan kanak-kanak, pondok rehat, gerai jualan serta masjid yang sudah sedia ada untuk kegunaan masyarakat setempat.
Sungai yang cetek, air yang bersih serta sejuk terdapat berhampiran dengan gunung sesuai untuk mandi- manda serta aktiviti perkhelahan seisi keluarga. Aktviti perkhemahan juga amat sesuai di tempat ini kerana mempunyai kawasan lapang dan kemudahan asas yang mencukupi.

Gunung Reng, Jeli, Kelantan.

No comments: